29. februar 2012

Dragonfly

Et av putetrekkene jeg produserte i helga! Dette kan jeg vise fram for dette skal vi beholde selv :) 

Øyenstikkere er fascinerende insekter! Jeg husker jeg var så oppsatt på å få tak i en til insektssamlinga vi skulle levere i biologien på videregående. Løp rundt med hov og prøvde å fange en. Husker jeg ikke feil fikk jeg en også :)

Nå nøyer jeg meg med å ha dem som motiv på pute og i telyskopper.

(Jeg er klar over at puta i stolen ligger feil vei, men på den "riktige" siden er det noen tusjtegninger som er styggere enn glidelåsen. Stolen er forøvrig et bruktkjøp kjæresten gjorde før vi flyttet sammen. Først likte jeg den ikke, men jeg må si den har vokst på meg. Den er bare litt stor der den står nå, så vi lurer på om vi skal bytte den ut med noe nettere...)


Fra Wikipedia:
Det norske navnet tilsvarer det tyske «augenstecher» og refererer til folketroen om at øyenstikkere kan stikke ut øynene på mennesker. Også andre utenlandske navn, og lokale norske navn, henspiller på uriktige oppfatninger om at øyenstikkerne skal være farlige for mennesker. Foruten å kunne fly etter øynene for å stikke, kunne de legge egg i øret hos mennesker. I Nordland ble øyenstikkere enkelte steder kalt: «ørsnik», «ørsnegl», «ørsnell» eller «ørsnil». Noen steder som i Rogaland ble øyenstikkere enkelte steder kalt «helvedesnaver», som kommer av troen på at den kunne sy igjen øynene. Men ikke bare er øyenstikkere fullstendig harmløse for mennesker. De er ikke engang i stand til å stikke.


3 kommentarer:

Elsk! Hvor kommer det herlige stoffet fra?

LOVE LOVE LOVE IT!
FLink du er :)

Ønsker deg en finfin fredagskveld, her er cavaen poppet og jeg har inntatt hjørnet i sofaen med Nala og mannen.
Klem og smil

Anonym: Stoffet er fra Stoff & Stil! :)

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)