9. januar 2014

Ta tilbake kreativiteten

Debatten herjer i interiørblogglandia om dagen der graden av hvor unike vi (altså interiøbloggerne) egentlig er diskuteres fra det ene og andre ståsted. I kommentarfeltet hos Norske Interiørblogger står sterke meninger, Keiserens Nye og SignePling har hatt blogginnlegg uavhengig av NIB, ja, så det virker som at dette er noe flere tenker på om dagen. Blir 2014 året der alle går i hver sin retning og blir helt individuelle med ting ingen andre har sett før?

Sofa fra Living, gulvteppe fra Teppeabo, bord fra IKEA, gul firkantet pute, lyseblå pute, pute med stjerne, pute med sikksakk og hvit/svart pute fra Kremmerhuset, svart pute med katt fra H&M Home, gul dot-pute fra HAY, vinballong-holder fra bruktbutikk, bilder fra Keiku, stålampe fra Skeidar, telysholder Tom Dixon, kobbervase fra House Doctor (tror jeg), svart katt på hodestøtte; Pysen :)

Selv hadde jeg tenkt å starte året med og skrive noe om hva slags nyttårsforsetter jeg hadde satt meg, eller rettere sagt mål for 2014, men ferieslutt og fokus på det ene målet utsatte det litt.
Et par av målene var nemlig ganske i tråd med hele denne diskusjonen...
Jeg har alltid vært litt sta på at jeg skal kjøre min egen stil. Prøve å drite i hva som er populært og finne min egenart. Mikse ting jeg liker i en salig blanding, det være seg loppemarkedfunn og arvegjenstander, ting jeg har pusset opp eller laget selv, etterligninger fra lavpriskjeder eller de dyre tingene som er merket med design. 

Når sant skal sies er det ikke før det siste året - halvannet at jeg virkelig har investert i noen litt dyrere interiørting. Før tenkte jeg faktisk ofte at jeg skulle være en motvekt til alt dette, at jeg som sagt skulle finne på billigere løsninger og gjerne lage noe selv eller kanskje finne noe som lignet hos f.eks. Kremmerhuset eller Søstrene Grene. Jeg ville i grunnen ikke bruke så mye penger på interiør og syntes det var litt tullete og flaut å bruke flere tusen kroner på lamper eller stoler.

Spraylakkert messingvase (fra loppis), selvsydde skinnstjerner, Happy Lights, HAY-hånd, Kähler-vase

Så begynte jeg plutselig å få opp øynene for alle de stilige (og noen ganger litt dyre) designtingene der ute. Jeg vet ikke helt når det startet, men etter hvert leste jeg jo flere og flere interiørblogger og -blader, Instagram gjorde for alvor inntog og jeg begynte å være med på bloggtreff i butikker som gjerne hadde mye av dette fine... jeg så det over alt og jeg fikk mer og mer på ønskelista...

Og så kjøpte vi vår første leilighet i sommer, og da bestemte jeg meg for å investere i noen ting jeg hadde hatt lyst på lenge. Jeg hadde råd til det og jeg hadde lyst til det. Endelig skulle jeg kjøpe hyller et annet sted enn IKEA og bestilte meg tre stykker fra String! Endelig skulle vi bestemme SELV hvilke lamper vi skulle ha i taket - og da skulle det ikke være skinne med spotter som det var i utleieleiligheten, men lamper som virkelig gjorde noe ut av seg!
Da jeg bestilte kobberlampa fra Tom Dixon var det ikke uten sommerfugler i magen. Faktisk ble jeg nesten litt sånn flau og tenkte at det var tullete dyrt, som jeg beskrev over her, men samtidig ble jeg så spent og glad og forventningsfull!

Bordet er arvet hjemmefra og malt hvitt, hvite stoler fra Skeidar, blank stol fra IKEA, lampe: Copper shade fra Tom Dixon, lysestake: Kubus fra byLassen, bildet på veggen er av ei dør på Grünerløkka som jeg har tatt med mobilen. Vi har printet det ut og limt det på et lerret fra Søstrene Grene.

Allikevel, oppi denne kjøpegleden og entusiasmen over å innrede eget hjem, kjente jeg litt på at jeg både kjøpte for mye og at jeg ble alt for påvirket av andre. Jeg leser som sagt mange blogger og interiørblader, og er litt for avhengig av Instagram, og når man ser de fineste bilder av de samme tingene setter de seg fast på netthinna og før man vet ordet av det har man lagt det i handlekurven i nettbutikken og trykket bestill!

For å sette det på spissen: Man prøver å holde på stilen sin, men samtidig ser man at det er hjemmene med svart og hvitt og designting - og nesten bare det - som får oppmerksomheten og mest likes. Klarer man å kjøre sin egen greie og ikke bry seg om dette i det hele tatt er man god, og jeg føler jeg har på en eller annen måte har sviktet meg selv litt i det siste. Misforstå meg ikke, jeg ELSKER leiligheten vår og slik den er nå, jeg ELSKER tingene våre og de valgene vi har tatt. Men er det nok ting fra HAY, House Doctor og Tom Dixon her nå?

Eller er balansen mellom akkurat det jeg prøver å søke på plass; personlig stil, selvlagde ting, bruktfunn og billig nips og designting i en fin blanding? For det er DET jeg liker med interiør og interiørbloggerne: Vi ER jo ikke SÅ like er vi? For javel, så har mange hånda fra HAY og lysestaken fra Tom Dixon, men jeg synes at tingene framstår forskjellige hos forskjellige folk - nettopp fordi alle har forskjellig stil og mikser forskjellige ting!

Piano og pianokrakk arvet fra besteforeldrene mine, matte fra Kremmerhuset, broderi fra loppis, hodeskalle fra Seletti, gullpistol fra Bloomingville, bilde med paljetter er laget selv, marmorvase fra loppemarked, byste, plexiboks og dyrehode fra Kremmerhuset, lampe fra House Doctor.

SÅ: Tilbake til der jeg startet; målene mine for 2014.
For å starte med det som ikke er så relevant til denne bloggen, men kanskje litt allikevel: 
HELSE
Kort sagt har det blitt for lite bevegelse og for mye godsaker siden i sommer, nå skal det skjerpes! Det blir bra både for hodet, kroppen og leddene! Jeg håper og tror overskuddet og energien skal vende tilbake når jeg snur om dette - og det vil nok komme bloggen til gode også.

And then...

ØKONOMI
I 2014 skal jeg slutte med alle småkjøp og "åh, den har jeg lyst på og kjøper"-kjøp. Jeg skal omtrent innføre shoppestopp, og det skal spares. Jeg er faktisk lei av at jeg kjøper så mye! De der rundene på Søstrene Grene der jeg bare skal titte litt og alltid ender opp med å kjøpe noe til 200 kr.. jeg MÅ jo ikke det? Og leiligheten har omtrent alt det den trenger av nips og naps nå. Jeg skal heller bruke det som er i skapene - sette det sammen på nye måter for eksempel, spare og bruke pengene på større prosjekter, som å pusse opp kjøkkenet og toalettet! Også skal jeg spare til ferie.


Moodboard vil jeg lage flere av i 2014!

Og her kommer det siste hovedmålet ganske naturlig:
KREATIVITET
Kjøpelei og litt lei av meg selv som må ha alle tingene som plutselig så mange har; i 2014 skal kreativiteten få blomstre igjen. Jeg har gjort altfor-altfor lite DIYs og hobbyting i 2013 at jeg nesten skammer meg. Det er en grunn til at bloggen heter det den heter, og det har jeg virkelig ikke levd opp til (føler jeg selv). Alle de hobbytingene som nå bare ligger i bokser og støver ned, de skal fram i lyset! Symaskinen skal kreere nye putetrekk og jeg skal spraye og lime og klippe og brette! Dette er ikke bare en interiørblogg, dette skal også være hobby, DIY og foto!

Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å kjøpe noe nytt i år, noe som andre har og som kanskje er dyrt. Det vil være å kaste dekorstein i glasshus (dekorsteinsitat: Keiserens Nye). Men jeg skal bli mer bevisst på forbruk, og jeg skal ha is i magen og kjøre på med min egen greie - uavhengig av hva som gir klikk eller likes.
For til slutt tror jeg at både jeg og dere som følger med her vil sitte igjen med
en god følelse av det.

Godt nytt kreativt, sunt og økonomisk år! :)

//
A long text about individuallity and uniqueness in the world of interior bloggers.
I hope you can use Google Translate to understand it, it's too much to translate for me ;)

14 kommentarer:

Jeg få sommerfugler i magen når jeg se den bilde med din nydelig lampe ♡ det er fantastisk! Nydelig hjem dere ha. Jeg har også planer om mer kreativitet og spare penge til Colombia turen i sommer.

Takk for å dele gode og fornuftige tanker.

Klem
Vicky

Ja.....det er godt det blir satt litt fokus på disse tingene:)men forhandlerene er nok ikke så glade for dette temaet hos interiørblogerene....:):)hos meg må kreativiteten råde for det er ikke lommeboken som gjør he he he
ha en flott dag..........men du har fått det kjempefint nå :)

Kjempefnt innlegg :-) veldig enig i at selv om vi bloggere har noe av de samme tingene, så fremstår de forskjellig i de ulike hjemmene (for det meste hvertfall) Her blir også mer eller mindre shoppestopp, det tror jeg mange har godt av ;)

Flott innlegg! Enig i det du tar opp her. Like ting fremstår forskjellig alt etter hvem som har de og deres stil. Og så er det noe med at en ofte begynner å like det en ser mye - akkurat som med musikk - jo oftere en hører en låt jo bedre blir den...

Fin helg til deg!
- AC

Flott innlegg. Du fører en god penn.

Hei! Ny leser her. Legger deg til i bloggroll'en etter å ha funnet deg via rom123. Fin blogg - liker den og liker nyttårforsettene dine. Blir kjekt å følge deg videre. Min plan er å blogge mer, etter et travelt halvår på andre fronter, og kreativiteten syns jeg får et 'boost' helt av seg sjøl nå i januar. Nytt år, nye muligheter:o) God helg til deg!

Fint innlegg! Tankene mine svirrer rundt dette temaet også, og planen min er også å kutte alle de småkjøpene og gjøre litt mer gjør-det-selv-prosjekter.

Så flott og ærlig innlegg! Jeg gleder meg til å se mer av kreativitetene dine;)

Bra innlegg, skrev selv om det for noen dager siden.. føler ikke lenger jeg helt passer inn i denne interiørbloggverden, for jeg er ikke innenfor den "in stilen" som er overalt nå.. men det er synd..!

Liker din stil da, syns du har særpreg.. det går an og ha noen av de IT tingene - men om hele huset kun er det som er in blir det kjedelig syns jeg :)

Ha en fin Søndag,
Klemmer fra Jatte! :)

Jeg synes du skal være kjempestolt! Du har allerede en særegen stil og måte å sette sammen desigobjekter med andre ting på og dermed så blir det overhode ikke kjedelig å se bildene fra ditt hjem, bare inspirerende :) Det er jo lov å kjøpe dyr design hvis det er veloverveid i forhold til egen stil og ikke in-faktoren.
Hvis alle hadde vært like flinke til å kombinere tingene hadde kanskje ikke denne diskusjonen funnes..
Mange lar dyre ting få for mye av fokuset i bildene og da blir det jo så oppbrukt.
Skjønner hva du mener og er enig på egne veier også ;)
Heier på masse kreative påfunn i 2014 og bedre helse!!
Klemmer

Absolutt enig, og et veldig godt og reflektert innlegg synes jeg :) Tror vi alle har godt av å ta en pust i bakken, se hva vi virkelig gjør - og ta våre egen valg ift evt justeringer vi vil gjøre, enten det er på den ene eller andre fronten! Du er i hvert fall utrolig flink, og jeg blir alltid inspirert når jeg svinger innom deg enten det er her eller der, og så blir jeg alltid så glad av å se smilet ditt :) Godt nytt år!

God søndagskveld Ann Merete!

jeg leste dette innlegget før jeg dro på kino i kveld, og ble sittende å tenke på det innimellom det som skjedde på lerretet. Veldig bra skrevet, og jeg kjenner meg igjen i mye.

Det blir interessant å se hvor denne debatten tar veien. Det eneste jeg er sikker på er atjeg er veldig glad for alt bloggingen gir meg og at jeg fryder meg over å se forskjellige stiler og uttrykk.

Skulle egentlig skrive noen lange tankerekker, men er visst for trøtt for det. Ville bare at du skulle vite at jeg syntes det var bra skrevet!

Kos deg med både Dixon-lamper og arvede bord, en miks jeg synes er helt fantastisk!

Varm klem til deg

Så fin stue, kjære deg. Håper du har det bra og at vi ses om ikke lenge. Stor klem fra meg.

Denne perlen av et innlegg hadde jeg klart å gå glipp av gitt, helt til nå!
Jeg er så enig med deg i at noen "it-saker" kan ta seg helt forskjellig ut i forskjellige hjem. Det er jo ikke sånn at alle som har string-hylle har like hjem :)

Samtidig synes jeg at det fins SÅ mange nesten-helt-like-blogger. Da snakker jeg hvit string, hvit sofa (dekorstein!), pledd med kors, lup osv. Jeg kunne holdt på lenge. Da kjeder jeg meg bare i hjel... Så JA til å ta kreativiteten tilbake :)

Klem
//Signe

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)