23. november 2012

Turistbilder og Stockholmstips

Stockholm var som sagt en fin by! Vi rakk en liten sightseeing på lørdag, over Gamla Stan og innom slottsplassen. Det var mye å fange i kameralinsa :)

 

Vi bodde på Radisson Blu Waterfront, et veldig sentralt og flott hotell. Nydelig frokost (som varer helt til kl. 12 i helgene)! Hotellet ligger rett ved Centralstationen og det var enkelt å svippe inn dit med flytoget fra Arlanda. Det tok ca. 20 minutter, men koster dog litt så buss er nok et rimeligere alternativ.




Det var ikke noe varmere her enn i Norge, ganske surt og kaldt egentlig, selv om høsten ikke hadde kommet like langt som her.
 



Fra hotellet gikk vi bare over en bro og så var vi i Gamla Stan. Ute til høyre her var Ridderholmen.




Et hjerte jeg fant på min vei :)



Denne fasaden lyste opp! Bygget heter "Det Stenbockska palatset" og ligger på Birker Jarls torg.




Vi var en obligatorisk tur utenfor slottet. Denne stilige gardisten sleit litt med å holde seg alvorlig.




Sidegatene til slottet er smale og koselige, en får nesten litt Italia-følelse!
Her er vi utenfor restauranten der vi spiste middag på lørdag. Veldig fine rustikke lokaler, og tar du en titt på hjemmesida fikk vi sitte ved bordet som kommer opp på det første bildet!
En treretter koster fra 450 - 550 SEK, og maten var utsøkt! Anbefales!
Den ligger i Nygränd nr. 10.




Videre beveget vi oss over til Södermalm, eller Söder på folkemunne. Bydelen regnes som trendy og "litt som Grünerløkka i Oslo på en måte". Vi måtte finne lunsj (endte opp på fotballpub!) og da ble det egentlig ikke så mye tid til å kikke rundt. Jeg må innrømme at å være seks stykker i følge på tur ikke alltid er det letteste når noen vil shoppe vesker, noen vil kikke i interiørbutkker (jeg?), noen vil sitte ned og andre vil på sightseeing.. ja. Men det løste seg da på et vis :)



 Leter du etter de kjente H&M Home og Granit ++ er Drottninggatan stedet å gå. Det er ei kjent shoppinggate med mye folk, så kanskje ikke stedet å oppsøke om du ikke liker sånt.
Illums Bolighus fant jeg ved en tilfeldighet i Hamngatan 27. Det ble "bare se ikke kjøpe" denne gangen også :)

Jeg fikk tips fra Elisabeth om å besøke Lotta Agatons butikk, men det rakk jeg dessverre ikke. Men jeg fant ihvertfall ut at den ligger i Rådmansgatan 7 på Norrmalm.


På søndag dro vi i konfirmasjon til sambos nevø, og dermed var det ikke så mye mer man fikk opplevd av den svenske hovedstaden. Tenker nok jeg skal tilbake en gang og ha litt bedre tid, jeg :)


//
Stockholm is a nice city!
We managed to have a little sightseeing to see Gamla Stan (Old City) and the king's castle. 
We stayed at Radisson Blu Waterfront, a nicehotel near the Centralstation.
The weather was cold and not very different from the weather in Norway.
We ate dinner at a very cosy restaurant, called De fem små hus (The five small houses). A three-course dinner cost about 500 sweedish kroner. The adress is Nygränd 10.
We went to Södermalm, a known as a trendy district. Then we went to a well known shopping street, Drottninggatan (Queen street). 
I will definitely go back some day!

2 kommentarer:

Fine Stockholm! Liker byen :) Du må nok tllbake senere når du har litt bedre tid. God helg!

Så fine bilder. Stockholm er en nydelig by. Var der på jentetur for et par år siden. Drar gjerne tilbake :)

Ha en fin fredag. Og kom gjerne innom meg og bli med på GIVEAWAY...fiiin premie ;)

Klem Lene

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)