9. mars 2012

Siris hjem - klassisk og personlig

Velkommen til Siri! 
Siri er kusina mi og er en kunstnerisk og kreativ sjel med sans for det estetiske. Hun jobber som arkitekt og på fritida hopper hun i fallskjerm! I tillegg hender det hun svinger malerpenselen og skaper vakre bilder. Alle bildene i leiligheten hennes har hun malt selv!
Jenta har også sans for interiør, og hun har evnen til å gjøre det både stilig og koselig rundt seg. I desember kjøpte hun seg leilighet på Bjølsen, og etter intensiv oppussing er det 47 kvm store hjemmet snart ferdig. Noen småting står igjen, men ikke verre enn at hun sa ja til å vise fram leiligheten sin her til dere.


Bildet over sofaen har Siri malt. Flott eller hva?

 Leiligheten er 47 kvm, har entré, kjøkken, bad, separat toalett, stue og soverom. Og peis! Hele leiligheten har blitt sparklet og malt. Strietapeten med strukturmønster er borte og veggene er malt i fargen "Tidløs". Planløsningen er smart og sammen med lyset gjør den at leiligheten virker større enn den er.


Leiligheten har store vinduer med dype vinduskarmer. Bildet til venstre har også Siri malt. Stuebordet er en kiste funnet på loppemarked. Siri har malt lokket grønt, og fargen hentes opp igjen i maleriet bak sofaen. Etter hvert tenker hun seg et litt større glassbord som skal så over kista. Sofaen og teppet er fra IKEA.

1. Hvordan vil du beskrive stilen og interiøret ditt?
Stilen min er hentet litt fra det som man kan kalle er "in" fargemessig, en moderne klassisk stil kanskje. Jeg har en fascinasjon for en miks av gammelt og nytt. Jeg liker å holde det rent, med nøytrale lyse farger og heller bruke støttelementer som kan tas opp flere ganger i et rom. Dette får en harmoni samt at det gir ro til rommet. Man kan da velge hvor man vil ha fokuset i rommet. Jeg har valgt lik farge (Tidløs) i alle rom. En veggfarge vil aldri se lik ut på grunn av at lyset blir forskjellig i rommene. Lik farge gir en forstørrende helhetlig følelse. Veggene blir som et lerret og jeg kan ha bilder på dem istedet. Det har slått meg at det å ha en sterk farge på en vegg hadde vært kult, men det vil begrense min idé om et bilde - for det blir ikke bestemt ut i fra fargen på veggen.


 Lampe fra Bohus henger i både stua og entréen.


Entré


De hvite stolene har Siri fått fra ei snill venninne som ikke skulle ha dem lenger. Stolene er Mies Van Der Rohn-kopier i ekte skinn. Klovnebildet er en kopi hun har malt selv. Praktisk bod i enden av entréen gjemmer bort yttertøy, sko, vesker osv.



2. Hvor henter du inspirasjon fra når du velger interiør?
Jeg henter inspirasjonen min fra interiørblader, samt egen tolkning av det som er "in". Jeg har et visst bilde av hva som appellerer eller ikke, og det å samle ting fra fjern og nær liker jeg. Jeg har noen favoritt-tekopper fra Indiska, og alle mine venninner sier, "du med koppene". Det liker jeg. Koppene er grymt koselig å drikke te fra, så når stolene er på plass på kjøkkenet skal det bli te-kalas akkurat som vi hadde da vi var små :-D   



På kjøkkenet har det skjedd noen forandringer. Blant annet er benkeplata byttet ut, samt frontene på kjøkkenskapene. Kjøleskapet stod opprinnelig til høyre innenfor døra, men dette er flyttet helt innerst i hjørnet ved vinduet. En del av kjøkkeninnredningen måtte skjæres vekk for å få plass til dette. Kjøkkenvasken er også byttet ut med en hvit flott firkantet vask fra IKEA. Kjøkkenet har også et stort vindu som slipper inn masse herlig lys. Avlastningsbenken til høyre er laget av overskapet som hang der kjøleskapet er satt inn, samt en ny del med vinhylle i midten. Kjøkkenbenken er oljet med teak silkematt.


 
Lampe fra IKEA. 
Bordet er fra Living. Her skal det også komme stoler etter hvert, de er på vei fra Living.
Inntil veggen skal Siri bygge en benk selv. Benken er allerede tegnet av arkitekten :)



Denne nydelige krydderhylla er kjøpt hos interiørbutikken Mols på Sandvika Storsenter. Den grønne "Cola-hylla" i vinduet er også derfra.
Her henger favorittkoppene og småsnacks ligger klart til gjestene :)




3. Hva er det neste prosjektet i leiligheten?
Mitt neste prosjekt er badet, hvor jeg skal bytte ut vasken og dusjkabinettet. Samtidig skal jeg bygge hyllesystem i boden. Det er mye lettere å holde orden på ting om man får systematisert dem på en ordentlig og ryddig måte. Da ser jeg for eksempel på en slik hylleorganisering som GRANIT har; kjempefint og oversiktlig.


 Soverommet er ikke stort, men plass til stor seng og skap er det. Lampa er fra IKEA.

4. Hva står høyest på interiørønskelista?
En hvit flatskjerm med anlegg :-D  Jeg låner i dag en TV, men vil ikke ha en svart TV i rommet  - som kun har lyse vegger. Da vil TVen ta hele fokuset med sin svarte ramme.




5. Har du noen gode interiørtips til andre?
Har du liten plass bør du velge nøytrale, lyse farger. Velg skap med dører til å organisere og gjemme bort ting. For masse ting her og der gjør leiligheten og rommet mindre optisk.
Velg lik farge i alle rom, gjerne en lys tone, så kan du tilføre noen farger i interiøret, gjerne komplimentærfager. Da blir det lett å endre rommet ved å bytte ut noen elementer og få et helt annet uttrykk. Det kan f.eks. være gardiner, puter og å flytte rundt på bilder. Jeg har valgt et rundt teppe fra IKEA, dermed har jeg råd til å bytte ut dette til en annen farge senere. Det trenger ikke å koste skjorta for små endringer! :) En trenger ikke handle alt fra øverste hylle. Om man er flink å mikse fra designersignaturer og "billigkroken" så kan man få til mye bra. Over 50% av ting jeg har, har jeg funnet til rabattert pris. Så det er lurt å bruke tid og ikke rushe for da kan det fort bli dyrt.




Jeg synes Siri har laget seg et flott, elegant og personlig hjem med mange fine detaljer. Små stilleben og egen kunst på veggene er med på å gjøre leiligheten veldig "Siri". Jeg henter ihvertfall masse inspirasjon fra denne kreative og ikke minst effektive kusina mi. Jeg har litt å lære der altså, her har prosjektene en tendens til å dra ut i det lange...

Jeg tipper vi svinger innom Bjølsen igjen når stoler og benk på plass på kjøkkenet, og kanskje en titt på badet når det er ferdig?

Hva synes du om leiligheten til Siri?

5 kommentarer:

Så flott leilighet! Virker som om alt er gjennomtenkt og gjennomført, gode løsninger og ideer ligger tydeligvis i familien deres :-) Men jeg må også skryte av bildene dine, kjære AM! De er veldig gode, og dette kunne gjerne stått på trykk i flere magasiner!! Du er flink!!!! Ønsker dere en strålende helg!! Stooor klem!

Flotte bilder fra ei kul leilighet. Stemmer i med NH, du tar gode bilder!
Ha en fin fredag:-)
Klem, Elin

Kjempestilig leilighet!! Liker særlig de hvite stolene samt putene, bildene og "utrykket" i stua.

Og fin reportasje, du er flink:)

Lekker leilighet! Tenk å male så flotte malerier selv.
Herlige bilder og fin tekst.

Fin fredagskveld til deg!
- AC

Tusen takk alle mann. Er veldig fornøyd her. Og Ann Merete er kjempeflink med bilder
Om noen skulle ønske noen malerier så tar jeg imot bestillinger:)

Ha en fin helg!
Siri

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)