15. mars 2012

Prahatårn

I Praha har de et stilig TV-tårn, Zizkov heter det. Det er ganske merkelig også, egentlig. På ferietur med kjæresten i 2009 bodde vi ikke så langt unna tårnet så da måtte det selvfølgelig til et besøk. Det går heis opp i toppen og derfra er utsikten formidabel. Bildene jeg viser i dag er tatt fra bakkeplan, det er noe med høye tårn og bygninger, jeg liker å forevige dem nedenfra og opp!


The Žižkov Television Tower is a unique transmitter tower built in Prague between 1985 and 1992. Designed by architect Václav Aulický and structural engineer Jiří Kozák it stands high above the city's traditional skyline from its position on top of a hill in the district of Žižkov, from which it takes its name. The tower is an example of high-tech architecture. In total, the tower stands 216 metres (709 feet) high.


In 2000, sculptures by Czech artist David Černý of crawling babies were temporarily attached to the tower's pillars. The sculptures were admired by many and were returned in 2001 as a permanent installation.

Tekstkilde: Wikipedia


Absolutt verdt et besøk hvis du skal til Praha en gang.


2 kommentarer:

Stilige bilder!
Det har jeg tilgode å se på Prahatur - tar gjerne enda en tur dit. Herlig by.

Fin kveld til deg!
- AC

Jeg elsker Praha!

Nydelige bilder!

Fineste helgen ønskes deg, nyt den og kos deg, det er deg vel unt.

Smil og klem

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)