14. juni 2012

Rød arkitektlampe

En passende overskrift her ville kanskje vært noe som refererte til det litt mer lugubre strøket i Amsterdam, men da ville jeg kanskje fått en del skuffede besøkende som mente noe helt annet da de søkte etter det i Google ;)


Dagens innlegg er dedikert til skrivebordslampa jeg fant på loppemarked på Vinderen skole for snart to uker siden. I hele vår har jeg sagt at jeg skal på loppis, men det har visst aldri blitt noe av. Enten har vilja, været, orke'n eller noe annet kommet i veien, sammen med en liten dose fornuft som sier at vi virkelig ikke har plass til å proppe noe mer inn i den lille leiligheten "vår". Alt dette ble lagt til side da det som så ut som sesongens siste loppis i Oslo skulle gå av stabelen - jeg måtte ta meg en tur. Det tenkte visst resten av Oslo også...


Da jeg kom dit - en smule for seint pga. av massiv parkeringskaos - var det tjukt av folk. Jeg er vel kanskje av den mer beskjedne typen og det er virkelig ikke den egenskapen man bør dyrke i en sådan forsamling. Etter å ha tittet litt rundt på uteområdet, kikket jeg som vanlig BAK og UNDER bordene. Det er alltid lurt å ta seg en titt der, man finner alltid noen fine skatter. (En gang på loppis på Grefsen fant jeg ei fin trekasse under bordet f.eks.). Om jeg fant noe under bordet på Vinderen, ja, det skal jeg komme tilbake til en annen dag, men det var denne lampa, da...


Jeg gikk meg en tur inn på skolen og innså raskt at her var det litt for mange mennesker på altfor liten plass. Med lange køer inn i hvert lopperom var det nesten så jeg gav opp. Etter å ha prøvd å trenge seg litt fram mellom ivrige loppere nede i gymsalen der alt nips, naps og kjøkkenutstyr var, gikk jeg opp til lampene igjen og jammen meg var køen borte.
Borte var derimot ikke lampa LUXO L-1, det var som den bare lå der og ventet på meg. 75 kroner måtte jeg gi for den (og da prutet jeg den ned fra 100 kr!)


Glamox.com står det dette om lampa:

L-1 er verdens opprinnelige arkitektlampe designet i 1937 av Luxos grunnlegger, Jac Jacobsen. Siden oppstarten har 25 millioner L-1 armaturer blitt solgt over hele verden, og L-1 har fått mange prestisjetunge priser innen industriell design. Den unike designen og den fleksible fjærbalanserte armen har gitt L-1 en plass blant tidenes verdensklassikere. 

 Perfekt til samboeren min som digger rødt og jobber på arkitektkontor, eller hur?


Jeg har vasket, gnikket og skrapt av en del maling (noen har nok hatt dette som malelampe), og nå står den og viser seg fram på skrivepulten til min kjære i sin litt slitte prakt. Skulle gjerne tatt bilde av den i sitt rette element, men det er mildt sagt ubloggbart på dette kontoret her ;)

Når sant skal sies fikk jeg egentlig litt lyst til å ha den over sofaen i stua fram til House doctor-lampa mi ankommer. Kunne trengt litt leselys i den kroken der :)

1 kommentarer:

Såå fin! Litt av ett kupp :)

Fin torsdag!
I dag skal jeg ta med mannen min på Rent, musikalen! Gleder meg masse. Datenight er så kos!

klem

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)