12. november 2012

Bruk av bilder og kildehenvisninger


Jeg leser mange blogger og følger mange på Instagram, og ser nesten daglig at folk legger ut bilder de ikke har tatt selv eller har opphavsretten til.
Mange er flinke til å legge til kildehenvisninger der de skriver hvilken blogg eller fotograf som har tatt bildene.
Andre er dessverre ikke like nøye, så nå må jeg opp med pekefingeren litt.

En uting jeg ser oftere og oftere er at bloggere skriver at Pinterest, Tumblr eller Google er en kilde. Dette er ikke riktig. Pinterest er bare en formidlingskanal eller et nettsamfunn av bilder, men ikke kilden som har opphavsretten til bildet. Tumblr er en mikrobloggingstjeneste der man ofte samler andre sine bilder. Samme med Weheartit. Picasa og Facebook er heller ikke kilder.
Google er en søkemotor. Ingen av disse er personer som faktisk har holdt kameraet og trykket på utløseren, som har jobbet med å få til et bra bilde, både i selve fotograferingen og med redigering etterpå.


Et fotografi er et åndsverk og åndsverkloven er ganske klar på at fotografier ikke skal gjengis uten opphavspersonens samtykke. Skal man bruke et bilde som noen andre har tatt, skal man faktisk egentlig spørre personen om lov. Her er det forsåvidt en slags gråsone, hvor mange tillater at man låner bilder hvis man skriver navnet på fotografen eller lenker til bloggen/nettsida bildet ble funnet.

Dette skriver "Billedkunst for opphavsrett i Norge" på sine nettsider:
Opphavsmannen har enerett til å fremstille eksemplarer av sitt verk. Som eksemplar regnes blant annet fysiske kopier og bilder av verket. Opphavsmannen har også enerett til å tilgjengeliggjøre verket for allmennheten. Som tilgjengeliggjøring for allmennheten regnes blant annet gjengivelse i bøker, aviser, kringkasting og på internett.

Når andre ønsker å bruke et opphavsbeskyttet verk, må de innhente forhåndssamtykke fra opphavsmannen. I de fleste tilfeller har opphavsmannen krav på vederlag for bruken.

Opphavsmannen har vern for verkets konkrete utforming. Ideer og konsepter som sådan er ikke beskyttet.





Å skrive at Pinterest, Google eller en av de andre jeg nevnte over er en kilde, bryter med åndsverksloven. Og jeg synes det bryter med både folkeskikk og godt nettvett. Det er ikke store jobben å finne ut hvor bildet kommer fra. På Pinterest kan man bare trykke på bildet og man kommer til nettsiden bildet ble funnet på. Er man litt nøye - og det synes jeg man bør være - finner man fort ut om denne nettsiden har opphavsretten til bildet eller har lånt det fra et annet sted. Å gjøre litt research når man skal låne andres bilder til å pynte opp og pryde bloggen sin bør være naturlig for alle og enhver. Så lite kan man ofre av tiden sin for å ta andres bilder. Er du usikker på kilden, ikke legg ut bildet.

Dette gjelder også Instagram. Legger man ut bilder som ikke er ens egne, referer alltid til kilden!

Jeg er ikke perfekt selv, men jeg har i de fleste tilfeller lagt til kildehenvisning og fotograf på bilder som ikke tilhører meg. Jeg la faktisk ut et bilde der jeg ikke fant kilden i dette innlegget, og jeg fikk litt vondt inni meg etterpå. Så det skal jeg aldri gjøre igjen. Spesielt ikke etter å ha skrevet dette innlegget (kast ikke stein i glasshus osv) :)




Når jeg lenker til DIYs jeg finner hos andre, spør jeg som regel om jeg får låne et bilde
og fortelle om ideen. Jeg kopierer aldri teksten og lenker alltid til opphavspersonens blogg.
Et eksempel er innlegget om å lage leggvarmere til stolbeina. Bildet fant jeg først på Pinterest, og jeg måtte innom to blogger før jeg fant ut at bildet opprinnelig var hentet fra en selger på Etsy. Heldigvis hadde altså folk som hadde funnet det opprinnelige bildet lenket til kilden, slik at jeg kunne klikke meg fram til den riktige opphavspersonen.

Selv bruker jeg vannmerke på bildene mine. Jeg vet at ikke alle liker at man gjør det, men i den cowboyverdenen man lever i når det gjelder bilder og (mangel) kildehenvisninger på Internett, vil jeg gjerne beskytte åndsverket mitt. Jeg er ingen profesjonell fotograf, men jeg legger allikevel tid, sjel og mye arbeid inn i fotograferingen min. Da har jeg ikke lyst til å at bildene skal leve sitt eget liv på Internett uten at jeg faktisk får ørlitt kred for det.

Kan alle være så snille å bli flinkere med kildehenvisninger på bilder dere bruker? :)

Les mer om Fotografirett på Wikipedia.

Se også hva bloggerne hjartesmil og elefantzonen.com skriver om dette.


14 kommentarer:

Så enig så enig. Jeg sluttet faktisk å bruke Pinterest pga dette

Lottemora

Så godt skrevet! Jeg ble helt tullete av Pinterest. Orket ikke til slutt!

Ha en fin dag!
Jeg deler dette innlegget på siden min:P

Ja. dette er nok en nødvendog påminnelse! Du skulle visst hvor mange ganger folk har stjålet mine bilder - og tro det eller ei - til og med solgt dem. Men men, jeg dør jo ikke av det heller, synes bare det er frekt og det er jo faktisk også kriminelt. Men mange ganger har jeg fått spørsmål om folk kan bruke bildene hvis de linker, og det synes jeg er kjempekoselig! Har aldri sagt nei til det.

Synest det er dumt når folk gjere slik,eg har tenkt på å merke bilda mine men har ikkje gjort det,kanskje lurt...
Fryktelig dumt at sånt skjer..
Fine kveld til deg!
Klem

Tusen takk for kjempekoselig kommentar på bloggen min! Jeg er litt av og på der men dette motiverte meg! :-) Jeg har fulgt deg på instagram en stund og liker veldig godt det du legger ut. Jeg skal lese mer på bloggen din når jeg får tid, gleder meg til det. :-) klem fra Merete

jeg mister helt intr for blogger som ikke legger ut bilder fra egne hjem......så kjedelig!

aldri vært innpå disse sidene, og jeg bruker bare mine egne bilder på bloggen :-)

klem tone

Flott innlegg, og jeg er så enig, så enig!

Hei. Så flott du tar opp dette! Jeg har nok syndet selv et par ganger vet jeg, men prøver så godt jeg kan å være nøye på dette. Det er ikke alltid jeg spør, dersom det er firmasider jeg henter bildene fra spør jeg ikke, men pleier da å linke. Spør dersom det er privatpersoner da... :)
Viktig med en påminnelse...tror det er lenge siden jeg har syndet nå...
Og du: Tusen takk for kjempefin kommentar på bloggen min. Ble virkelig glad. Du er snill du!

Kjempe viktig og bra tekst om et utrolig aktuelt og viktig tema!! Jeg prøver å være veldig bevisst på det. Flott at du minner oss på det!! :) Ha en fin tirsdag, du fine

Jeg prøver alltid å sjekke kilden til bildene jeg pinner på Pinterest feks, og finner jeg ikke bildet på landingssiden velger jeg å ikke bruke eller pinne dette bildet. Skriver ofte at jeg har funnet det på Pinterest, men linker til orginalinnlegget. Syns Pinterest er fint for min del, for å samle inspirasjon og ideer - tidligere lagret jeg bare bilder lokalt på egen data, og da var det veldig slitsomt å finne tilbake til opphavsmann/kvinne.

Jeg er ikke flink nok til å spørre om lov til å bruke bilder fra andre på forhånd, men jeg passer på å si fra om jeg har linket, eller lånt bilde, og håper folk da sier i fra om de ikke liker det? Samme tenker jeg om mine bilder, har ikke noe i mot at folk låner, men da ønsker jeg link tilbake til meg. Burde bli flinkere til å vannmerke egne bilder, men syns ofte det ødelegger, og så er det bittelitt ekstra stress i redigeringen, å huske på å få det med. :) Men neste innlegg skal jeg prøve å huske det!

På Instagram syns jeg nesten det er ennå værre, syns folk er veldig dårlige på å legge ut kilder der!

Bra innlegg forresten! Klem!

Hei. Jeg fant bloggen din via kommentaren du skrev hos Fru fly. Jeg har blitt overrasket noen ganger av folk som linker til bilder og skriver "generelle google-bilder". Da begynner jeg å lure på hva de mener med det. Er det uvitenhet eller ren latskap? Jeg bruker lite egne bilder -jeg har ikke noe godt kamera, ikke tid til å drive og ordne og redigere, og liker heller ikke å legge ut bilder fra hjemmet. Da blir det mye låning. Men jeg forsøker i størst mulig grad å gjøre det på en ryddig måte og linke til bildekilden. Dessverre kan det bli glemt noen ganger og det er ikke bra.

Selv bruker jeg ikke Pinterest, og det er delvis pga rettighetsproblematikken. der syndes det utrolig mye, det har det jo vært en del debatt rundt.

@Turtledesign: Jeg tror at i noen tilfeller er det uvitenhet. Det er mange som rett og slett ikke har noen kunnskap om opphavsrett. Men det finnes også noen som vet veldig godt at de gjør noe de ikke har tillatelse til å gjøre, og det er disse som jeg først og fremst har et problem med.

Selv er jeg en ganske ivrig amatørfotograf og det skjer rett som det er at noen bruker et av bildene mine. I de fleste tilfellene tar jeg kontakt for å opplyse dem om at jeg ikke er så begeistret for at de bruker et av bildene mine uten å fortelle leserne hvem som har tatt bildet. De aller fleste vil fjerne bildet relativt raskt etter at jeg forteller at de bruker et bilde uten tillatelse, mens noen få vil overse en slik henvendelse eller blir trassige og forsøker å vri seg unna. (Ofte vil de da skrive et svar med noen saftige ukvemsord rettet mot meg og min familie.)

Den sistnevnte gruppen vil jeg gjerne svare med å sende en faktura på 4.000,- (hvis det er en norsk nettside) eller kontakte datasenteret om det er en utenlandsk nettside. Spesielt frilansfotografer vil sende en faktura på dobbelt honorar (som i dag vil bli mer enn 4.000,-), mens bildebyråer som f.eks. ScanPix vil bare sende deg en advarsel på e-post. Noen få bildebyråer som bl.a. Getty vil sende en faktura som minst vil være på 4-5.000,- og ofte i størrelsesorden 10-15.000,-. Dette kan være noe å tenke på når man bruker spesielt nyhetsbilder.

Et annet emne som jeg ser ikke er nevnt er hotlinking. For de som ikke vet hva hotlinking er så snakker vi nå om at man legger inn et bilde på bloggen sin slik at det blir lastet inn direkte fra en annen nettside. (Dette gjøres som oftest i form av at man legger inn bildet til å laste ned fra en url) Problemet med hotlinking er at det er en annen person som betaler for båndbredden, og de fleste finner det lite interessant i å betale for at andre skal bruke et bilde. Hvorfor skal man gi bort den båndbredden som man betaler for?

For hotlinking benytter jeg meg av en litt mer kreativ fremgangsmåte som har vist seg å være ganske effektivt for å få slutt på hotlinking.

PS: Sjekk ut forumet bareblogg.no hvor du også vil kunne treffe den litt mer sympatiske utgaven av meg. ;-)

Hei! For det første: flott blogg du har. For det andre: ja, jeg er klar over at dette er et ganske gammelt innlegg.. Men, jeg kom over dette innlegget da jeg søkte på internett ang. lovlig bruk av bilder. Du har skrevet gode ord om hva som er lov og ikke :) Men jeg lurer allikevel på om det er slik at du spør om lov, om du f.eks finner er bilde via pinterest, til tross for at du kildehenviser til fotograf?
Du har vel egentlig dekket dette spørsmålet, men jeg er så uendelig redd for å gjøre noe feil da jeg er ny i bloggverden. Derfor vil jeg gjerne helgardere meg :)

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)