13. februar 2013

Litt sunnere: Pannekakekake

Med merkedager på løpende bånd der kaker, boller og andre godsaker dominerer, drister jeg meg til å komme med et litt sunnere alternativ! På søndag som var, florerte det så mye fastelavnsboller og morsdagskaker på Instagram, at jeg måtte legge fra meg mobilen til slutt! For en som prøver å holde seg på den sunne stien, er ikke slike bilder helt bra! En får testet selvkontrollen ihvertfall, da :)



På den fine bloggen til søte Maren Vik (som for øvrig er finalist for beste fotoblogg i Vixen Blog Awards) fant jeg oppskrift på sunne pannekaker - eller lapper som jeg kanskje ville kalt dem.

Du trenger.....

1 egg
40 g mager vaniljekesam
25 g hvetemel
0,5 ts bakepulver

Visp egget og putt oppi vaniljekesam. Rør det godt sammen og ha oppi mel og bakepulver. Jeg fant ut at jeg ville spe ut med litt ekstra lettmelk.

Stek i panne på middels varme med olje eller smør i. Det aller sunneste er kanskje en FRY light-spray. Du får ca. 3 lapper.

Jeg lagde ei slags kake av lappene med vaniljekesam og bringebær i mellom. Og litt sukrin strødd over med bringebær som pynt. Nam!

For å sammenligne med f.eks. fastelavnsbolle, er kaloriinnholdet på denne pannekakekaka mindre en bare bollen (uten krem og det andre). God og mett blir man også :)

Velbekomme!

//
I made a healthy alternative to cakes and buns and those kind of yummies.... It's pancakes made of 1 egg, 40 g vanilla quark cream, 25 g flour and 0,5 ts baking powder. Whip it together - first the egg, add the quark, and then the flour and baking powder. Fry in a pan with some butter or oil (butter is not that healthy if you're trying to loose weight...) and make a little cake! I put vanilla quark and raspberries between the pancakes, and put a sweetening called "Sukrin" in Norwegian on top. It's like sugar, but with no calories or anything. Caloriewise a stack of this is more healthy than a bun.

Enjoy!

3 kommentarer:

Kjekt med noe som er godt og sundt på en gang.
Takk for oppskrift.
Nydelig bilde.

Fin kveld til deg!
- AC

Det så godt ut!

Ønsker deg en fortryllende alle hjerters dag, fine du <3
-Maiaklem

ser så godt ut! I morgen blir det pannekaker på meg og ;)

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)