17. juni 2014

Om merking av reklame på blogg, Instagram og Facebook

Vet du hvordan du merker blogginnlegg som inneholder reklame eller sponsede produkter, reiser eller arrangementer? Eller vet du hva som egentlig bør merkes som reklame eller ikke når du skriver i sosiale medier?

Å bli sponset med interiørting, få betalt for å skrive innlegg, samarbeide med et selskap og bli sponset med produkter for å skrive om dem; alt dette oppfattes som reklame og må merkes tydelig i blogg, på Facebook eller Instagram.

Blant de såkalte "rosabloggerne" har dette vært et tilbakevendende tema der flere av de store bloggerne har fått en streng pekefinger fra Forbrukerombudet om at innlegg med sponset innhold må merkes bedre. Interiørbloggerne har hittil holdt seg under radaren, men jeg tror ikke det er lenge til søkelyset rettes hitover heller. Flere og flere blir sponset med produkter det skrives om på bloggen, vises bilder av på Instagram eller lenkes til på Facebook.

Vet du hvordan du merker innlegg med reklame i sosiale medier på riktig måte?
Jeg leser stadig vekk blogginnlegg der forfatteren sier han/hun har fått et produkt fra noen. Uten å merke innlegget som reklame. Kanskje det trengs en skjerpings blant interiørbloggerne snart også?


Et bilde av kontorplassen min som egentlig ikke har noe med innlegget å gjøre. Jeg begynte allikevel å tenke på en ting! Ting man får i goodiebags må vel kanskje også regnes som sponsing? Hva tenker du om det? På bildet har jeg ting jeg har fått i goodiebags... så lenge jeg ikke skriver hva det er eller lenker til hvor man kan få kjøpt det, regnes det da som skjult reklame hvis jeg ikke merker innlegget?


For å hjelpe oss på vei har Forbrukerombudet lagt ut en veiledning om nettopp dette, og det er interessant lesning.

Her er et lite utdrag:

Blogg: 
For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i
innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse.

Dersom du legger ut annonselenker midt i blogginnlegget, er det viktig at lenkene er tydelig merket.
Innlegget skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt. Merkingen skal
være tydelig også for de som ikke leser bloggen din jevnlig.

Instagram:
For å oppnå at følgerne dine oppfatter reklamen før eller samtidig som de ser bildet du har lagt ut, er det avgjørende at merkingen står i nær tilknytning til bildet.
Eksempel: Du kan merke bildet med #reklame eller skrive «reklame» i selve bildeteksten.
Det viktig at merkingen står først, og ikke til slutt i en lang rekke hashtags eller tekst.

Facebook:
Dersom du har en egen facebookside der du lenker til blogginnleggene dine, skal det fremgå av statusfeltet at det er snakk om et reklameinnlegg. Eksempel: «Reklame for XX (produkt). Her er lenke til dagens innlegg der jeg viser mine stylingtips.».

Hvis du legger ut et instagrambilde på facebooksiden din, vil hashtaggen i de fleste tilfeller også
fremgå av facebookoppdateringen. Gjør den ikke det, skal det fremgå av det du publiserer at bildet 
inneholder reklame.


Håper det var greit med et litt annerledes innlegg, jeg synes det er interessant og opplysende å få klarhet i disse reglene, håper dere gjør det også! Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har synspunkter.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)